Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Codul Audiovizualului - elaborat de…

Codul Audiovizualului – elaborat de oamenii lui Plahotniuc pentru companiile sale

Elaborarea noului Cod al Audiovizualului este făcută de comun acord cu posturile de televiziune controlate de democratul Vladimir Plahotniuc şi casa de publicitate care îi aparține omului de afaceri şi finanțatorului Partidului Democrat. Cum nu e straniu în urma modificărilor propuse anume aceste posturi tv şi casa de publicitate apropiată democraților au de câștigat. Aceasta sunt concluziile ce relevă din investigația reporterilor de la portalul de știri newsmaker.md, care s-au ocupat de această temă.

Potrivit investigației menționate din noile prevederi au dispărut o serie de puncte care au fost catalogate de experții media şi presă drept o tentativă de instalare a cenzurii şi care încalcă dreptul constituțional la libertatea presei. Astfel din noul cod ar fi dispărut punctele ce reglementau activitatea jurnaliștilor şi a posturilor tv, anume a fost exclusă interdicția jurnaliștilor de a face referire în emisiunile, materialele lor la surse anonime. A fost exclus şi punctul ce lipsea postul public de venituri, prin interdicția posturilor tv publice de a difuza publicitate comercială, anunță sursa.

Legiuitorii au păstrat însă punctul ce interzice difuzarea pe post a emisiunilor informaţionale şi analitice care au fost produse în ţările care nu au ratificat Convenţia Europeană privind televiziunea transfrontalieră. Amintim că F. Rusă a semnat dar nu a ratificat această convenţie, astfel potrivit noilor prevederi emisiunile de acest tip produse în această ţară vor fi interzise în R. Moldova.

Totodată jurnaliștii de la newsmaker au făcut public un mesaj electronic transmis de deputatul democrat, Sergiu Sârbu, unul dintre autorii noului Cod al Audiovizualului, colegilor săi din PD şi PLDM şi nu numai. Astfel, scrisoarea de lucru ce viza noile schimbări şi consultări în acest domeniu a fost transmisă şi lui Petru Jelihovschi, şeful de la General Media Group (GMG), care controlează posturile tv, Prime, Publica, Canal 2 şi altele. Aceiaşi scrisoare a ajuns şi la Dorin Pavelescu de la Casa Media, agenție de publicitate monopolistă pe piaţa moldovenească controlată de deputatul democrat Vladimir Plahotniuc. În mod normal din grupul de lucru fac parte doar deputații democrați şi liberal-democrați, chiar dacă există posibilitatea de a antrena în elaborarea acestui cod a experților media nu se cunoaște de ce anume aceste persoane şi companii media au fost alese pentru consultări.

Un alt punct straniu în elaborarea acestui cod este, potrivit sursei, faptul că deputatul Sîrbu, unul din autorii modificărilor făcute, a transmis acest mesaj de pe poşta şi la adresa lui Sergiu Sîrbu care avea terminaţia de @primegroup.md. Deşi compania Prime Group nu există,newsmaker a găsit legătura acesteia cu Prime Managment care ar fi şi ea parte din holdingul media controlate de Vladimir Plahotniuc.

Chiar dacă reprezentanţii acestor companii media, controlate de Plahotniuc, neagă că au luat parte la elaborarea legii, mai mulţi observatori citaţi de newsmaker anunţă că de pe urma schimbărilor propuse are de câştigat, cel puţin pe o periadă scurtă sau medie de timp, doar compania de publicitate controlat de Vladimir Plahotniuc. Mai mult, sursa anunţă că această companie de publicitate a fost pregătită să facă faţă noului volum de comenzi, care vor veni odată cu interzicerea retransmiterii emisiunilor din alte ţări. Potrivit newsmaker Plahotniuc şi-a construit Media City Chișinău, un media holding cu investiţii importante care şi va deveni beneficiarul financiar al modificărilor propuse.