Principală  —  Ştiri   —   ES Pirkka Tapiola, Șeful Delegației…

ES Pirkka Tapiola, Șeful Delegației UE în R. Moldova, a prezentat astăzi Raportul de țară privind progresele în domeniul PEV 2014

Pachetul PEV 2015 „Implementarea Politicii Europene de Vecinătate în anul 2014”, la capitolul R. Moldova, evidențiază evoluțiile-cheie și eforturile de reformă din anul 2014 și prezintă recomandări pentru anul 2015.

Potrivit documentului, pentru R. Moldova, anul 2014 a fost o perioadă de stabilitate politică generală. Guvernul a continuat să lucreze în mod constant asupra Agendei europene a țării. La 27 iunie 2014 au fost semnate Acordurile de Asociere și de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (AA/DCFTA), implementarea provizorie a cărora a început la 1 septembrie 2014. La 28 aprilie 2014 a intrat în vigoare regimul fără vize, de care în același an au beneficiat aproximativ 360 000 de persoane călătorind în UE fără vize.

Alegerile parlamentare de la 30 noiembrie 2014 au oferit alegătorilor o gamă largă de alternative politice, deși scoaterea unui concurent cu câteva zile înainte de alegeri din cursa electorală și participarea unui partid politic, în ciuda unei hotărâri judecătorești cu privire la excluderea acestui partid din lista electorală, au ridicat întrebări.

Republica Moldova a avansat în domeniul drepturilor omului și al libertăților fundamentale. Mass-media s-au bucurat de un nivel înalt de libertate în comparație regională, în ciuda întrebărilor cu privire la concentrarea și transparența proprietății mass-media.

Guvernul a implementat legislația privind reforma sistemului judiciar, atingând repere semnificative stabilite în Strategia de reformare a sectorului justiției 2011-2016. Cu toate acestea, reforma Procuraturii a stagnat, iar corupția a rămas o problemă majoră.

Susținută de OSCE, R. Moldova a încercat să redefinească relația dintre Regiunea Autonomă Găgăuză și autoritățile centrale. Au fost realizate progrese puține. Un progres minim a fost înregistrat în vederea soluționării conflictului transnistrean.

Economia R. Moldova s-a confruntat cu o situație dificilă în anul 2014 din cauza crizei din Ucraina și a numeroaselor embargouri comerciale impuse de Federația Rusă, care au împiedicat dezvoltarea relațiilor comerciale cu acești doi parteneri comerciali majori. Cu toate acestea, exporturile Republicii Moldova către UE au crescut ca urmare a implementării DCFTA în luna septembrie.

Scopul reformelor a fost conformarea economiei cu DCFTA, de exemplu în domeniul liberei circulații a mărfurilor și regulamentelor tehnice, vămii, normelor sanitare și fitosanitare. Climatul investițional a rămas dificil. În luna august a fost inaugurat proiectul de interconectare a sistemelor de transport al gazelor naturale dintre Republica Moldova și România.

Țara se confruntă cu probleme serioase în sectorul financiar, care prezintă un risc pentru dezvoltarea economică stabilă. Banca Națională a plasat trei bănci comerciale mari, care reprezintă aproximativ 30% din totalul activelor bancare, sub administrare specială.

În baza Raportului de țară Republicii Moldova îi sunt recomandate mai multe acțiuni pentru anul următor, printre care:
intensificarea luptei împotriva corupției, cu accent pe prevenirea corupției;
continuarea avansării în domeniul realizării reformelor în sistemul de justiție și aplicare a legii;
întreprinderea măsurilor necesare pentru îmbunătățirea guvernanței corporative și supravegherii în sectorul financiar, inclusiv consolidarea transparenței acționarilor și competențelor de supraveghere ale Băncii Naționale în sectorul bancar;
prevenirea blocajelor instituționale prin revizuirea Constituției; acest proces trebuie să se desfășoare într-o manieră incluzivă, fiind consultată opinia Comisiei de la Veneția a Consiliului Europei;
continuarea dialogului pro-activ cu partea transnistreană în contextul promovării unei viziuni acceptabile pentru un viitor comun, precum și pentru a permite operatorilor economici din Transnistria să se bucure din plin de beneficiile AA/ DCFTA.
Cât privește finanțarea din partea UE prin intermediul Instrumentului european de vecinătate (IEV), în 2014, aceasta a constituit 131 de milioane euro pentru susținerea implementării Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, reforma finanțelor publice, dezvoltarea agriculturii și a zonelor rurale. O parte din finanțare (30 de milioane euro) pentru Republica Moldova a fost acordată de programul umbrelă IEV, mecanismul bazat pe stimulente, care recompensează progresele înregistrate în construirea unei democrații profunde și durabile.
Un total de până la 410 milioane de euro va fi disponibil pentru Republica Moldova în anii 2014-2017 pentru a susține reformele în domeniile-cheie, cum ar fi reforma administrației publice, dezvoltarea agriculturii și a zonelor rurale, reforma poliției și gestionarea frontierelor. Sprijinul complementar pentru modernizarea instituțiilor publice și a societății civile poate fi acordat în afara sectoarelor prioritare. Cifrele totale sunt orientative: alocările finale vor depinde de necesitățile și angajamentul țării față de reforme.
În afară de IEV, în anul 2014 Republica Moldova, de asemenea, a beneficiat de alt sprijin al UE, precum programul tematic pentru Societatea civilă și autoritățile locale (1,25 milioane de euro).