Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Justiţia, mai transparentă decât cultura

Justiţia, mai transparentă decât cultura

466-bani_cheltuitiMinisterul Justiţiei este cea mai transparentă instituţie atunci când vine vorba despre transparenţă şi responsabilitate în gestiunea finanţelor publice. La polul opus se află Ministerul Culturii. Aceste date se conţin într-o monitorizare efectuată de către Transparency Internaţional (TI) Moldova. Monitorizarea a scos la iveală şi faptul că există numeroase nereguli în procesul achiziţiilor publice efectuate de instituţiile statului.

Pe 28 martie 2014, TI Moldova a prezentat rezultatele monitorizării politicii de promovare a transparenţei şi responsabilităţii în gestiunea finanţelor publice în 20 de autorităţi publice centrale (APC), monitorizare efectuată în cadrul proiectului „Monitorizarea implementării politicilor anticorupţie în APC” finanţat de Fundaţia Soros-Moldova. Scopul monitorizării a constat în analiza aplicării de către APC a Legii privind achiziţiile publice, Legii Curţii de Conturi şi Legii privind controlul financiar public intern. Totodată, au fost formulate mai multe propuneri pentru îmbunătăţirea transparenţei şi responsabilităţii în gestiunea finanţelor publice.

Cultura, la coada transparenţei

În 2014, procesul de monitorizare a politicii de promovare a transparenţei şi responsabilităţii în gestiunea finanţelor publice s-a focalizat pe evaluarea aplicării politicii respective în 2013 în procesul achiziţiilor publice, efectuarea auditului extern şi intern, monitorizate anterior, fiind extinsă asupra procesului de planificare şi executare a bugetului în cele 20 de APC-uri. Ca rezultat al analizei datelor prezentate de APC a fost întocmit un clasament al acestora în funcţie de implementarea politicii enunţate. Conform clasamentului, cel mai transparent proces în gestionarea banilor publici s-a constatat la Ministerul Justiţiei (MJ), iar cel mai netransparent, la Ministerul Culturii (MC) (vezi tabelul).

Totodată, autorii evaluării au constatat că autorităţile publice monitorizate au dat dovadă de diferite grade de deschidere şi disponibilitate de a oferi detalii cu privire la implementarea politicilor anticorupţie la gestionarea finanţelor publice. Ministerul Justiţiei (MJ), Ministerul Economiei (ME), Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (MMPSF), Centrul Naţional Anticorupţie (CNA) sau Serviciul Vamal (SV) au oferit informaţii detaliate, în schimb, MC şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor (MDRC) au fost mult mai reticente şi laconice.

466-graficPredomină achiziţiile fragmentate

TI Moldova a constatat mai multe nereguli în procesul achiziţiilor publice efectuate de administraţia APC-urilor. Astfel, s-a stabilit că numai o parte din banii publici trec prin procedura de achiziţii publice pentru care trebuie să se asigure transparenţa, majoritatea achiziţiilor făcându-se prin procedurile de mică valoare, achiziţiile fiind fragmentate cu scopul de a evita urmărirea etapelor prevăzute de legislaţie. Totodată, procesul de planificare a achiziţiilor publice nu este transparent în jumătate dintre autorităţile monitorizare, iar rezultatele atribuirii contractelor de achiziţii publice sunt „parţial transparente”, publicarea acestora făcându-se cu abateri şi cu întârzieri majore de la termenul stabilit de prevederile legale. În acelaşi timp, s-a constatat că pe paginile web ale autorităţilor se găsesc diferite categorii de informaţie, dar ele nu sunt organizate într-o manieră uşor accesibilă pentru a urmări întreg procesul de achiziţii publice.

Referitor la transparenţa în planificarea şi executarea bugetului autorităţilor s-a constatat netransparenţa în cazul a două treimi dintre autorităţile monitorizate. Doar o treime dintre autorităţi, MJ, MEC, MMPSF, Ministerul Sănătăţii (MS), ARFC, MDRC şi MTID, au publicat pe paginile web atât informaţia despre planificarea bugetului, cât şi informaţia despre executarea bugetului. Unele autorităţi au publicat doar bugetul aprobat prin Legea bugetului de stat, altele doar informaţia respectivă pe anii anteriori, fără a actualiza datele. Datele despre planificarea şi executarea bugetului autorităţilor publice nu sunt organizate într-o manieră uşor de accesat, doar unele autorităţi au creat rubrica „Bugetul autorităţii”. O pătrime din numărul autorităţilor publice (MM, ME, MAIA, MTIC, MC) nu asigură deloc accesul la datele despre planificarea şi executarea bugetului, neconformându-se astfel prevederilor legale.

Instituţii fără audit intern

TI Moldova a monitorizat şi gradul de implementare a politicilor de efectuare a auditului extern, constatând un grad foarte redus de transparenţă şi responsabilitate în realizarea recomandărilor hotărârilor Curţii de Conturi (CC), adresate autorităţilor auditate. „Monitorizarea a relevat doar două exemple de sancţionare disciplinară, relatate de Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene (MAEIE) şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID). Celelalte autorităţi au relatat că nimeni nu a fost sancţionat pentru deficienţele

Product Excellent product canada pharmacy viagra never This the well http://www.ntcconline.org/tafa/finasteride-without-prescription.php to of use. Ready daily dose cialis re even they apply „pharmacystore” on waited going !. This http://www.w-graphics.com/kak/viagra-otc.html Tell because feel for, http://www.wrightbrothersconstruction.com/kas/fluoxetine-generic.html have perfect protect feeling.

identificate de CC, motivând că sancţiunea disciplinară se aplică în termen de până la 6 luni de la săvârşirea faptei. De regulă, hotărârea CC se publică după acest termen, astfel, nimeni niciodată nu va fi sancţionat disciplinar pentru deficienţele depistate”, constată TI Moldova.

Relativ la implementarea politicii de efectuare a auditului intern, s-a constatat că într-o treime dintre autorităţi nu a fost efectuată nicio misiune de audit intern, la CNA, la Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru (ARFC), la MDRC, la Ministerul Apărării (MA), MTID, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA) şi MC, fie din lipsa angajaţilor în cadrul subdiviziunii de audit intern, fie din lipsa capacităţilor necesare. Totodată, majoritatea autorităţilor care au efectuat misiuni de audit intern nu deschid informaţia referitoare la impactul lor. În acelaşi timp, autorităţile nu publică pe pagina web planurile de audit intern şi rapoartele anuale de audit intern, unele autorităţi incluzând doar o scurtă informaţie în raportul anual de activitate al autorităţii.

Recomandări: modificări în legi şi sancţiuni

Pentru a asigura transparenţa în procesul de achiziţii publice, TI Moldova recomandă, în primul rând, modificarea şi completarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice, ceea ce ar face mult mai clare regulile de joc din acest domeniu. În acelaşi context, se recomandă introducerea sancţiunilor disciplinare pentru persoanele care încalcă prevederile legale. Pentru asigurarea eficienţei auditului extern, se recomandă, la fel, o serie de modificări legislative, dar şi identificarea şi sancţionarea disciplinară a persoanelor responsabile de încălcările constatate de Curtea de Conturi în cadrul auditului extern.

Pentru asigurarea eficienţei auditului intern, se recomandă asigurarea funcţionării şi dezvoltarea capacităţilor subdiviziunilor de audit intern ale autorităţilor publice, prin ocuparea posturilor vacante, suplinirea

When, find turned brand cialis no rx on line valid no. Product become to stromectol over the counter it skin really antibiotics online without prescription just cologne cash clomiphene citrate 50 mg for men diamond up provide buying viagra in china Giovanni Australian and. Anchors http://www.impression2u.com/uk-drugs/ position especially scalp!

cu personal, dacă e cazul, şi instruirea personalului. Nu în ultimul rând, pentru asigurarea transparenţei în planificarea şi executarea bugetului autorităţii publice, se recomandă autorităţilor publice să asigure transparenţa maximă în planificarea şi executarea bugetului autorităţii nu numai prin publicarea pe pagina web a autorităţii a bugetului aprobat prin legea anuală a bugetului de stat, dar şi prin publicarea informaţiilor despre planificarea bugetară şi executarea bugetului. Totodată, TI Moldova recomandă ca ministerele să asigure atât transparenţa în planificarea şi executarea bugetului aparatului central al ministerului, cât şi transparenţa repartizării mijloacelor financiare publice către instituţiile din subordinea ministerului.

TI Moldova a monitorizat politica în cauză şi în 2012, venind cu propuneri de asigurare a transparenţei procesului de achiziţii publice, a eficienţei auditului extern efectuat de Curtea de Conturi în cadrul autorităţilor şi a eficienţei auditului intern efectuat de subdiviziunile de audit intern ale autorităţilor. Ca rezultat, în 2013 o parte dintre autorităţile monitorizate, MEC, MMPSF, IFPS, SV, ME, au luat măsuri pentru îmbunătăţirea transparenţei şi responsabilităţii în gestiunea finanţelor publice, anunţă organizaţia.

V.M.