Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Vinul Moldovei, apreciat în SUA

Vinul Moldovei, apreciat în SUA

484-vinificatori-sua40 de companii din SUA s-au arătat interesate să importe vin moldovenesc, după ce un grup de producători din R. Moldova şi-au prezentat băuturile la o expoziţie în America. Reveniţi acasă, vinificatorii spun că se pregătesc să cucerească piaţa de peste Ocean până la următoarea expoziţie de la Washington, care va avea loc primăvara viitoare.

Producătorii de vinuri din R. Moldova nu au cedat în urma embargoului impus de Rusia şi au început să caute noi pieţe de desfacere. Americanii le-au mers în întâmpinare şi i-au invitat în Statele Unite ca să prezinte vinurile moldoveneşti consumatorilor de acolo. Vinificatorii susţin că au înţeles ce fel de vinuri le plac americanilor şi au promis că vor face tot ce le stă în puteri ca să le satisfacă gusturile şi să mărească numărul de sticle exportate în Statele Unite.

„Au făcut-o mai bine decât am fi făcut-o noi”

La Ambasada SUA din Chişinău, la iniţiativa Ambasadorului SUA în Moldova, William Moser, a fost convocată o masă rotundă la care s-a discutat despre vizita vinificatorilor moldoveni peste Ocean. Specialiştii noştri şi-au împărtăşit impresiile privind proaspăta experienţă de promovare a vinurilor moldoveneşti şi ş-au exprimat încrederea că acestea au un viitor frumos pe piaţa americană.

Vasile Bumacov, ministrul Agriculturii, a ţinut să mulţumească Ambasadei SUA pentru buna organizare a deplasării şi prezentarea vinurilor moldoveneşti în modul cel mai atractiv. „Au făcut-o mai bine decât am fi făcut-o noi”, a spus ministrul. Referindu-se la rezultatele vizitei, ministrul a menţionat importanţa ei pentru ramura vinicolă din ţara noastră, care, în urma relaţiilor stabilite, va avea de câştigat prin posibilitatea de a exporta mai multă producţie în această ţară. Bumacov a precizat că vinurile expediate în SUA trebuie să corespundă tuturor parametrilor de calitate. „Calitatea vinurilor produse şi sortimentul variat sunt factorii principali pentru ca vinificatorii din R. Moldova să aibă succes pe piaţa americană”, a subliniat ministrul.

Una dintre marile provocări pentru vinificatorii moldoveni este să îi convingă pe consumatorii americani să cumpere un produs a cărui denumire nu le spune prea multe, dar care are un gust şi o aromă speciale. „Trebuie să înţelegeţi că atunci când vii cu un produs pe piaţa internaţională trebuie să aduci ceva unic, ceva deosebit, care va ieşi în evidenţă şi va lăsa un retro-gust pe mai mult timp”, a menţionat ambasadorul american în R. Moldova, William Moser. Potrivit lui, cel mai mult americanii sunt interesaţi de vinurile care se găsesc doar în ţara noastră, produse din soiuri native. „Moldova are două astfel de soiuri: Fetească şi Rara Neagră, care nu pot fi găsite nicăieri în altă parte”, a menţionat ambasadorul.

Pentru promovare e nevoie de un brand comun

Doar cinci dintre cele mai cunoscute companii din R. Moldova exportă vin în SUA. Una dintre ele este Vinăria Purcari, care trimite în SUA circa 10 mii de sticle pe an. Directorul comercial al acestei companii, Artur Marin, spune că „acest eveniment a fost un început, dar şi o lecţie de abilitate. Impresiile sunt foarte pozitive. Ne bucură asigurările asupra calităţii vinurilor noastre. Negru de Purcari a fost evaluat la 45 USD. În SUA am avut posibilitatea să cunoaştem mai bine piaţa americană, o piaţă complexă, care aduce la un loc 50 de pieţe”. Artur Marin este de părere că promovarea vinurilor moldoveneşti le va permite să mărească exportul în SUA, care nu le impune prea multe restricţii şi reguli. „Pentru consumatorul american contează calitatea şi gustul, care fac diferenţa şi cererea pe piaţă”.

Totodată, vinificatorii susţin că nicio companie, de una singură, nu va reuşi să facă faţă cheltuielilor necesare pentru promovarea vinurilor moldoveneşti şi menţinerea calităţii constante.

„E dificil să se promoveze fiecare companie în parte, deoarece cheltuielile sunt prea mari. Doar împreună, sub un brand comun, vom putea deveni cunoscuţi pe această mare piaţă”, explică Sorin Maslov, reprezentantul vinăriei „Cricova”. El spune că compania pe care o reprezintă exportă anual circa 100 de mii de sticle de vin. „Noi suntem de mai mulţi ani exportatori în SUA, dar acesta a fost un moment deosebit, am avut ocazia să vedem că există oportunităţi foarte mari de a ne extinde exporturile pe piaţa mondială. În viitor toate aceste oportunităţi trebuie dezvoltate. Noi trebuie să continuăm măsurile de promovare a vinurilor moldoveneşti şi să ne dezvoltăm pe acest plan”.

În cadrul întâlnirii, William Moser a îndemnat producătorii moldoveni să lucreze împreună pentru a garanta calitatea vinurilor produse în ţara noastră şi continuitatea exporturilor, care este foarte importantă pentru noi, dar şi pentru consumatorii americani. „Producătorii de vinuri trebuie să conlucreze ca să garanteze această calitate constantă pe plan internaţional”, a menţionat ambasadorul. „Foarte mulţi au vorbit despre concurenţa care există în industria viti-vinicolă din Statele Unite ale Americii, şi această concurenţă este cu adevărat foarte mare. Dar sunt producători de vin care acum pot fi găsiţi în toate magazinele mari din Statele Unite şi care acum 20 de ani nu-şi putea închipui nimeni că-i va putea găsi. Consider că R. Moldova poate obţine aceleaşi rezultate, dacă va fi pus la punct un program de marketing eficient, care să promoveze corect producţia”. El a mai adăugat că R. Moldova beneficiază de statutul celei mai favorizate ţări şi că e la acelaşi nivel cu statele care formează piaţa americană. De aceea, tariful vamal pentru o sticlă de vin este unul foarte mic, de doar 30-40 de cenţi.

„Trebuie să combatem „porcăria” din anii 2005—2009”

Ministrul Agriculturii susţine că „cucerirea pieţei americane, care este una imensă, depinde de noi. Americanii sunt un popor foarte mândru. Dacă, de exemplu, le-a plăcut un vin şi nu îl pot găsi în magazine, atunci nu o să-l mai caute. De aceea, Oficiul Internaţional al Viei şi Vinurilor, cu suportul SUA, a strâns resursele financiare necesare ca să asigure livrări consistente şi de calitate. Oficiul a fost creat ca să promoveze vinurile noastre pe noi pieţe. Noi avem cantitate şi calitate şi avem nevoie de potenţial de promovare. Americanii ne-au arătat cum trebuie de făcut, e timpul să investim şi noi şi să continuăm să progresăm. Pe lângă necesitatea de a ne promova, mai trebuie să combatem „porcăria” din anii 2005-2009, când nişte companii din R. Moldova au exportat în SUA vinuri de cea mai proastă calitate, în cel mai prost ambalaj, şi au creat o imagine proastă producătorilor moldoveni şi întregii R. Moldova. Acum, pe lângă promovare, mai trebuie să ştergem acea experienţă urâtă şi să demonstrăm că suntem buni”, a încheiat Bumacov.

Vitalie Pănuţă, vicedirector al Oficiului Viei şi Vinului, spune că „trebuie să ne facem tema de acasă, adică vinuri de calitate. Piaţa americană este una foarte dezvoltată şi cu o concurenţă mare şi de aceea strategia noastră pe termen scurt şi mediu ar fi definită prin două cuvinte: pragmatism şi continuitate. Noi avem nevoie de programe continue. Strategia noastră se bazează pe cele mai bune experienţe anterioare. Vinificatorii noştri au mai puţin de jumătate de an pentru a intensifica exporturile, pentru a ajunge pe rafturi noi, pentru a face contracte şi relaţii cu distribuitorii de talie naţională”, a spus Pănuţă.

În urma recentei vizite în Statele Unite, vinificatorii moldoveni au reuşit să stabilească contacte cu mai bine de 40 de distribuitori de vinuri din această ţară.

SUA este cel mai mare importator de vinuri din lume, cu un consum anual de 3,4 miliarde de litri. În 2013 vânzările de vinuri moldoveneşti pe piaţa SUA au fost de circa 660 de mii de litri.

Tatiana Beghiu