Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Publicitate anticorupţie pe bani europeni,…

Publicitate anticorupţie pe bani europeni, oferită pentru CNA de firmele lui Vlad Plahotniuc

499-kapushon-cnaAgenţia de publicitate deţinută de omul de afaceri şi politicianul Vlad Plahotniuc face publicitate pentru Centrul Naţional Anticorupţie (CNA), într-un proiect pentru combaterea corupţiei.

Contractul dintre instituţie şi ÎCS „Casa Media” este în valoare de 280 de mii de lei. ZdG a contactat alţi doi jucători importanţi de pe piaţa publicităţii, Nova TV şi Alkasar Media, iar aceştia ne-au spus că nu au ştiut şi nu au fost informaţi că CNA organizează o licitaţie pentru prestarea serviciilor publicitare.

Reprezentanţii CNA au negat însă faptul că licitaţia ar fi fost una secretă sau formală. „A fost una publică, a fost postată pe pagina instituţiei, iar la ea şi-a declarat intenţia de a participa doar această companie de publicitate”, a declarat Angela Starinschi, purtătoare de cuvânt la CNA. Conform contractului, publicitatea plătită din bani europeni va fi plasată la Publika TV, la Prime TV, posturi TV care ar aparţine aceluiaşi Plahotniuc.

Starinschi spune că a anunţat şi postul public Moldova 1 despre licitaţie, printr-un mesaj transmis Direcţiei instituţiei. Contactat de ZdG, Surdu a confirmat că a primit un mesaj pe Facebook de la purtătoarea de cuvânt a CNA, dar că l-a văzut abia acum, când a izbucnit scandalul, deoarece nu foloseşte acel cont. Un astfel de mesaj nu poate fi catalogat ca o modalitate de discuţie între două înstituţii publice, iar lipsa răspunsului nu reprezintă o dezinteresare a postului public în a difuza publicitatea CNA. Informaţia este confirmată şi de Vitalie Cojocari, şeful Departamentului marketing de la Moldova 1, care a declarat că nu a primit nicio invitaţie oficială pentru a participa la această licitaţie.

Şi Viorel Chetraru, directorul CNA, susţine că licitaţia a fost una legală. Se pare, însă, că şeful de la CNA crede că licitaţia pentru cei 280 de mii de lei a fost disputată de mai multe companii. „Din câte cunosc, la licitaţie au participat doar câteva companii, trei sau două. Pentru noi e important ca aceste spoturi să fie plasate la o oră de mare audienţă, la posturi tv care au o acoperire cât mai mare”. Întrebat de ce CNA a neglijat postul public de televiziune, Chetraru a afirmat că informaţia despre licitaţie a fost postată pe pagina web, „iar cei care s-au arătat interesaţi, şi-au prezentat ofertele”.

Anunţul fantomă publicat pe pagina CNA

Am încercat să găsim pe pagina web a CNA anunţul despre licitaţie, dar nu am reuşit. Dacă lipsa anunţului despre licitaţie pe pagina web a instituţiei este o încălcare, atunci, potrivit prevederilor legale, participarea la licitaţie doar a unei singure firme este perfect legală. Viorel Moşneaga, directorul adjunct de la Achiziţii Publice, spune că tenderul organizat doar cu Casa Media nu reprezintă o încălcare. „Ce ţine de prestarea de lucrări şi servicii de proiectare a lucrărilor, legea obligă să participe câte trei şi, respectiv, două firme, însă la prestările de servicii şi mărfuri instituţiile publice pot încheia contract direct cu o singură firmă”.

Conform informaţiilor de la Camera Înregistrării de Stat, beneficiara banilor europeni pentru combaterea corupţiei, Casa Media, este un SRL fondat în septembrie 2007 de către o firmă cu sediul în SUA, statul Maine, MEDIA RESOURCES, LLC. Aceasta are sediul însă în Chişinău, pe str. Dimitrie Cantemir, şi este administrată de către Ala Tulbure. Presa a scris că firma de publicitate Casa Media este deţinută, prin intermediari, de Vlad Plahotniuc. Aceasta vinde spaţiul publicitar al posturilor: Prime, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV, toate controlate, la fel, de Plahotniuc.

Alexandu Bolfa