Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Bătălia sloganurilor electorale

Bătălia sloganurilor electorale

493-pcrm2Partidele politice din R. Moldova se lansează cu diverse sloganuri în campania pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014. Unii ne îndeamnă să alegem Europa, alţii – Rusia, prin intermediul Uniunii Vamale, iar ceilalţi susţin lupta cu corupţia şi nedreptatea din R. Moldova sau promovează creşterea şi renaşterea ţării.

Până miercuri, 29 octombrie 2014, în cursa electorală s-au înregistrat 18 concurenţi electorali. Majoritatea dintre ei au venit şi cu un slogan, pe care-l folosesc în campanie şi care însumează principalele idei politice ale partidului.

493-pl1Pro-Europa şi Pro-Rusia

Sloganuri pro-europene au mai multe partide. „Înainte, spre un viitor european” este sloganaul cu care încearcă să convingă cetăţenii R. Moldova Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM), condus de Vlad Filat. Partidul Naţional Liberal (PNL), condus de Vitalia Pavlicenco, vine în electorală cu sloganul „În Europa – prin România”. Partidul Liberal (PL), în frunte pe Mihai Ghimpu, aplică sloganul „Cu PL, în familia NATO şi UE!”.

Partidul Socialiştilor din R. Moldova (PSRM), condus de Igor Dodon, crede că „Moldova are nevoie de altceva”, adică de Rusia. Blocul Electoral „Alegerea Moldovei – Uniunea Vamală”, condus de Victor Şelin şi Mihail Formuzal, care promovează, la fel, Rusia şi Uniunea Vamală, nu a prezentat încă un slogan electoral. Solicitat de ZdG, Eugeniu Purcica, reprezentant cu drept de vot consultativ la CEC din partea acestui Bloc Electoral, iniţial, a spus că-i la volan şi nu poate vorbi, iar mai apoi a închis telefonul atunci când l-am contactat pentru a afla sloganul formaţiunii politice.

493-pldm1Liderii şi corupţia

Două partide îşi promovează liderii, Roşca şi Voronin. Partidul Popular Creştin Democrat (PPCD), care-l are în frunte pe Iurie Roşca, mizează în electorală pe „Planul Roşca”, iar Partidul Comuniştilor din R. Moldova (PCRM), condus de Vladimir Voronin, promovează în această campanie liderul, dar şi partidul, prin sloganul „Doar PCRM! Doar Voronin”.

Alte partide promit combaterea corupţiei şi lupta cu toţi cei care au condus R. Moldova până acum. Reprezentanţii Partidului „Forţa Poporului”, al lui Nicolae Chirtoacă, au declarat pentru ZdG că merg în campania electorală cu mesajul „Venim săfacem ordine şi dreptate în Moldova”. Mişcarea Populară Antimafie (MPA), a lui Sergiu Mocanu, promovează sloganul: „Nicio obligaţiune în afara interesului public”, iar Partidul Popular din R. Moldova (PPRM), condus de Alexandru Oleinic, s-a lansat cu sloganul „Hai Moldova! Fără hoţi şi sărăcie!”. Partidul „Patria”, al lui Renato Usatîi, a promovat anterior sloganul „Puterea este în adevăr”, dar merge în campanie susţinând „Moldova fără corupţie”. Partidul Liberal Reformator (PLR), al lui Ion Hadârcă, mizează pe sloganul „Pentru Moldova, fără Oligarhi”, iar alţi reformatori, Partidul Comunist Reformator din Moldova (PCRM), condus de Ruslan Popa, mizează pe sloganul: „Împotriva tuturor care au fost la guvernare”.

493-pdm1„Moldova” în prim-plan

O serie de partide promovează „creşterea”, „renaşterea” R. Moldova. Partidul Democrat din Moldova (PDM), numărul unu în buletinele de vot, merge în această campanie electorală cu sloganul, „Creştem Moldova”, în timp ce Partidul „Renaştere”, care-l are cap de listă pe fostul premier, Vasile Tarlev, îndeamnă „Să renaştem Moldova împreună”. Partidul Politic „Democraţia Acasă”, care îl are cap de listă pe activistul Vasile Costiuc, are sloganul „Da, Moldova poate, da, noi putem!”. Cel mai nou partid care s-a înscris în cursa electorală este Partidul Verde Ecologist (PVE). Reprezentanţii PVE propun sloganul „Un om curat într-o ţară curată!”.

Partidul Acţiunea Democratică (PAD), în frunte cu Mihai Godea, încă nu are un slogan electoral. Alexandru Lipcan, reprezentantul formaţiunii, a precizat că acesta va fi făcut public „duminica viitoare”, pentru că partidul încă nu s-a lansat oficial în campanie.
În campania electorală şi-au anunţat intenţia de a intra în Parlament mai mulţi candidaţi independenţi. Până acum, însă, nici unul dintre aceştia nu a fost înscris oficial în cursă, fiind cunoscut doar sloganul unui posibil candidat, Oleg Brega, care se prezintă ca fiind „candidatul sărac, pe bicicletă”.

Concluziile expertului

Analistul politic Anatol Ţăranu crede că sloganurile, „într-un fel, au influenţă şi în campania electorală”, dar că ele reflectă mai mult principalele obiective ale partidelor politice. „Din acest punct de vedere, fiecare partid şi-a ales un slogan care, în opinia sa, reflectă cel mai adecvat forţa şi obiectivul principal al partidului”, precizează analistul.

„PLDM, de exemplu, se axează pe ideea integrării europene. E o chestie absolut firească. PDM a ales un slogan mai abstract şi este clar de ce. Ei au probleme să explice ratingul negativ al liderilor săi şi de aici încercarea de a axa atenţia oamenilor pe un domeniu mai abstract. PLR crede că singura posibilitate este lupta cu oligarhia, deşi nu are o istorie prea bogată. PCRM a mizat pe Voronin, dar şi-au pierdut mesajul. Ei nu au un mesaj clar. Oscilează între UV şi UE. Singura lor resursă electorală a rămas Voronin. Bineînţeles, e riscant să mizezi pe un singur om, dar în lipsa altor resurse, ce ai de făcut? Pariezi pe ce ai la dispoziţie”, opinează Ţăranu.

V.M.