Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   CNI 07, în ograda lui…

CNI 07, în ograda lui Donciu

442-donciu111Maşina Comisiei Naţionale de Integritate (CNI), achiziţionată de instituţie în acest an, a fost văzută week-endul trecut în ograda casei de milioane a preşedintelului CNI, Anatolie Donciu. Acest lucru nu pare a fi o excepţie, pentru că membrii CNI se plâng pe faptul că statul încă nu le-a alocat un garaj, acolo unde ar parca automobilul cumpărat cu aproximativ 15 mii de euro şi că ograda lui Anatolie Donciu ar fi, de fapt, singura soluţie.

În luna iunie, CNI, instituţie recent fondată, a făcut mai multe achiziţii, printre care şi un automobil de serviciu. Atunci, Lilian Chişcă, care era consultant principal în cadrul Direcţiei control de interese personale în cadrul CNI, declara pentru tribuna.md că automobilul ce urmează a fi achiziţionat este de marcă Skoda Rapid şi costă 255 960 lei (aproape 15 mii de euro). “Este un automobil nou şi va fi procurat de aici, din R. Moldova. Acesta va fi achiziţionat după ce se vor încheia toate procedurile, conform legislaţiei”, a spus atunci Lilian Chişcă.

Costul maşinii, de la 9900 de euro

Întrebat de jurnalişti cine va folosi acel automobil şi dacă va fi şi un şofer pentru el, acesta preciza că “automobilul este destinat activităţilor de serviciu ale colaboratorilor CNI. Cât despre un şofer, deocamdată nu s-a discutat subiectul, mai târziu se va decide”, spunea el. Între timp, maşina a ajuns la CNI. În urma unei licitaţii organizate de această instituţie, câştigătoare a devenit firma care aduce în R. Moldova automobilele de marcă Skoda şi care, întâmplător sau nu, a aprovizionat cu maşini majoritatea instituţiilor statului.

Deşi nu cunoaştem toate setările maşinii de marca Skoda, achiziţionate de CNI, precizăm că, în 2012, distribuitorul oficial al acestei maşini în R. Moldova anunţa pentru un asemenea model un preţ ce pornea de la 9900 de euro. Chiar şi acum, preţurile indicate pe site-ul distribuitorului oficial pentru o Skoda Rapid variază între 9900 şi 15900 de euro. De remarcat că, asemenea automobile, 90 la număr, au fost livrate şi Ministerului de Interne în primăvara acestui an.

Maşina statului, în garaj privat

Odată ajunsă în gestiunea CNI, la prima vedere, problema şoferului, dar mai ales a persoanei care o va folosi, au fost rezolvate. În urmă cu o lună, ZdG era atenţionată de către un cititor despre faptul că Anatolie Donciu o conduce şi că aceasta, contrar legii, ar avea geamurile din faţă fumurii. În urmă cu o săptămână, sau mai exact în seara zilei de sâmbătă, 12 octombrie, automobilul Skoda Rapid, cu numărul de înmatriculare personalizat, CNI 07, a fost descoperit chiar în ograda familiei Donciu, din str. Valentin Guţu. Maşina a rămas în acelaşi loc inclusiv pe parcursul dimineţii de duminică.

Automobilul era amplasat în apropierea garajului familiei Donciu, alături de alte două autovehicule, inclusiv Mercedesul care apare în declaraţiile de venituri şi proprietăţi ale lui Anatolie Donciu. După aceste constatări, apare fireasca întrebare: De ce maşina statului este parcată într-o curte privată?

442-donciu-33„Noi nu avem nici parcare, nici garaj, nimic”

Anatolie Donciu, preşedintele CNI, nu a răspuns la apelurile ZdG, deşi i-am telefonat de mai multe ori pe parcursul zilelor de marţi şi miercuri, inclusiv la telefonul mobil. Din anticamera CNI, după ce ne-am prezentat, ni s-a spus că Anatolie Donciu se află în şedinţă. Acest răspuns l-am primit repetat, după ce am telefonat mai multe ore în şir.

Am vorbit în schimb cu Victor Strătilă, vicepreşedintele CNI. Acesta ne-a spus că “în mod normal, maşina ar trebui să stea într-un garaj al statului. Dar, pentru că Guvernul nu ne-a dat încă un garaj, maşina stă la dl Donciu în ogradă. Noi nu avem nici parcare, nici garaj, nimic, şi chiar nici funcţie de şofer în organigramă. Este o scrisoare către Guvern, pentru a ne da garaj. Încă aşteptăm răspuns. Donciu are casă pe pământ şi poate ţine maşina în ogradă. Eu, la bloc, nu pot să o ţin. El răspunde de bunurile instituţiei şi, implicit, de integritatea maşinii. Dacă ar lăsa-o în stradă, tot el ar purta răspundere. Faptul că maşina se află la el în ogradă, temporar, nu e o încălcare”, a zis Strătilă.

„Nu ştiu că stă la dl Donciu acasă”

„Se folosesc de maşină toţi, mai puţin membrii Comisiei, deoarece noi nu prea avem necesitate să ne deplasăm. Contabilul şi membrii aparatului, care se deplasează mai mult, pentru a colecta informaţii sau pentru a da dări de seamă, se folosesc de maşină”, afirmă Strătilă. “Nu pot să vă spun nimic despre geamurile fumurii, pentru că eu nu am văzut ca ele să fie aşa. Şi nu cred că-s fumurii. Poate aşa par. Maşina este nouă. Numărul este personalizat, ca să vadă lumea că e maşina CNI. Nu ne ascundem”, a mai precizat vicepreşedintele CNI.

Leonid Morari, un alt membru CNI, a zâmbit atunci când l-am întrebat unde stă maşina instituţiei. “La serviciu, clar lucru”, ne-a răspuns acesta. “Nu ştiu că stă la dl Donciu acasă. Prima dată aud acum despre asta. Nu pot să vă spun nici cine se foloseşte de maşină. Ea nu e demult primită, de vreo lună-două, şi nici nu ştiu cine merge cu ea. Dl Donciu este conducător, eu sunt membru. Nu cunosc multe detalii. Ştiu doar că era vorba că maşină este, dar şofer nu-i”, a punctat acesta.

Gardul a rămas neclintit

Precizăm că, în noiembrie 2012, ZdG a scris despre casa de milioane a şefului CNI, şi despre terenul municipal din apropiere, pe care este amplasat un punct de transformare al Companiei Red Union Fenosa, îngrădit de către Donciu. Deşi a trecut un an de atunci, lucrurile nu s-au mai schimbat, cel puţin la nivel de vizibilitate. Gardul construit de Donciu a rămas pe loc, la fel şi bariera din apropierea casei sale de milioane, despre care nu am mai reuşit să aflăm cine a instalat-o.

„Punctul de transformare este al Union Fenosa, care gestionează şi terenul pe care acesta este amplasat. Donciu doar l-a îngrădit. Atunci (anul trecut – n.r.) a fost la faţa locului inspecţia şi a constatat că între Donciu şi acel punct de transformare este un gard din plasă metalică. Donciu afirmă că el nu utilizează terenul respectiv şi că el a construit gardul doar ca să protejeze locul. Gardul care este, trebuie să fie acolo. Trebuie să fie un gard de protecţie. Vă închipuiţi? Cum să scoatem gardul, iar punctul de tranformatoare să rămână fără gard? Dacă se întâmplă acolo un accident? Conform normelor de sanitărie şi celor de urbanism în construcţii, orice punct care prezintă pericol pentru societate trebuie să fie izolat prin gard. Că e de beton sau de metal, e un alt aspect al problemei”, afirmă Nicolae Crăciun, şeful Direcţiei funciare din cadrul Primăriei mun. Chişinău.

442-donciu-22

Donciu vs Fenosa, la Curtea de Apel

„Toate punctele de transformatoare şi toate reţelele inginereşti care se află astăzi în proprietatea Union Fenosa se află pe terenuri municipale. Trebuie să fie un proces de transmitere a tuturor terenurilor. Legea e vagă în tot acest proces. Reţelele electrice sunt vândute, dar ele se află pe teren municipal. Pe de altă parte, terenurile se consideră ca fiind publice şi, conform altei legi, nu pot fi supuse privatizării. O parte din terenuri au fost legalizate, iar cele mai mici, încă nu. E clar însă că ele nu trebuie să rămână fără gard, pentru că riscul este foarte mare”, punctează Crăciun.

După articolul din ZdG, Anatolie Donciu a acţionat în judecată compania Red Union Fenosa, cerând despăgubiri morale şi materiale în valoare de aproximativ 5 mln. de lei şi punerea sub sechestru a bunurilor şi a conturilor bancare ale celui mai mare distribuitor de energie electrică din R. Moldova.

Gheorghe Gorun, magistratul Judecătoriei sect. Râşcani, care a examinat dosarul, ne-a spus că cererea lui Donciu a fost scoasă de pe rol. “Ulterior, ei au cerut ca aceasta să fie repusă, dar cererea lor a fost respinsă. Nu se prezentau în instanţă ba el, ba avocatul său. Acum, dosarul este la Curtea de Apel (CA) Chişinău”, ne-a explicat magistratul. Cererea a ajuns la Apel în luna septembrie şi a fost repartizată spre examinare judecătorului Victor Pruteanu. Acesta ne-a spus, la rându-i, că a primit dosarul în octombrie şi că prima şedinţă de judecată pe marginea cazului a fost programată pentru luna noiembrie.

zp8497586rq