Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   O ţară de la care…

O ţară de la care ai ce învăţa

Finlanda are 5,4 milioane de locuitori. Este însă una dintre cele mai bogate ţări din lume. Cercetările arată că finlandezii au cel mai bun sistem de educaţie, dar şi unul din cele mai competitive sisteme economice. Finlanda este unul din statele cu cea mai ridicată calitate a vieţii, iar Helsinki, unul din oraşele de top ale Europei în care europenii şi-ar dori să locuiască, datorită nivelului de trai. O ţară de la care, inclusiv R. Moldova, ar avea multe lucruri de învăţat.

Finlanda oferă condiţii excelente pentru business şi inovaţii. Să începi o afacere în această ţară nordică este uşor şi rapid. Iar să găseşti fonduri pentru finanţare nu este deloc cea mai mare problemă. Importat e să ai o idee care ar convinge. Statul te ajută.

„Ori inventezi ceva, ori … mori”

„Vrem să stăm aici. Vrem să creştem Finlanda. Oamenii nu vor sa plece la Nisa sau în alte locuri populare de pe glob. Vrem să construim cel mai bun mediu pentru business din lume. Pot să vă spun că ne descurcăm destul de bine la acest capitol. Avem politici stabile de business. Chiar plictisitoare, aş spune. Toţi ştiu ce se va întâmpla la anul, de exemplu, la capitolul legislaţie în afaceri. Avem un nivel redus de birocraţie. Tinerii antreprenori sunt foarte activi, ei învaţă să lucreze împreună. Care-i secretul? Totul începe de la oameni. Încercăm să educăm copiii de mici cu acest stil de viaţă, încă de la grădiniţă. Îi învăţăm să fie pro-activi, ingenioşi. Punem accent pe educaţia de calitate. Un copil trebuie să aibă acces la toate tehnologiile noi. Luăm atitudine. Avem scopuri în viaţă. Ori inventezi ceva, ori… mori. Vino cu ceva nou, repede, sau dispari”, spune Juka Hayrynen, director executiv al Agenţiei finlandeze pentru finanţarea inovaţiilor, care finanţează companiile ce dezvoltă proiecte şi produse noi.

Juka Hayrynen, directorul executiv al Agenției pentru Finanțarea Inovațiilor

Anual, instituţia lucrează cu vreo 3000 de companii. Statul ajută companiile să se dezvolte şi să crească. Dacă o companie va avea succes pe piaţa locală, după care – pe cea internaţională, statul va avea doar de câştigat. În special din impozitele pe care le va plăti în buget. Astfel, autorităţile ajută companiile private nu doar cu o legislaţie bună, cu un nivel redus de birocraţie şi corupţie, ci şi cu bani. În 2015, statul finlandez a investit 122 milioane de euro în dezvoltarea businessului începător.

Cum a apărut „Angry Birds”

Aşa a şi apărut Rovio. O companie finlandeză specializată în producerea jocurilor video, creată în 2003 de trei studenţi ai Universităţii de Tehnologie din Helsinki. Tinerii au participat la o competiţie de jocuri pentru telefonul mobil, iar victoria de acolo le-a deschis calea spre propria afacere. Astăzi, inclusiv cu ajutorul statului, afacerea generează sute de milioane USD. În decembrie 2009, la peste 6 ani de la fondare, compania a lansat primul său joc video cu adevărat de succes, „Angry Birds”. A fost al 52-lea joc creat de companie, descărcat de peste 1 miliard de ori. Pe baza lui, compania a început să producă desene animate. Recent, a scos pe piaţă un film în format 3D. Producţia a adus companiei finlandeze încasări de 349 milioane USD, iar banii continuă să vină.

„Secretul e simplu. Nu trebuie să renunţi. La noi, al 52-lea joc a avut un succes foarte mare. În locul nostru, mulţi poate ar fi renunţat. Noi – nu. Pe de altă parte, trebuie să anticipezi şi să vii cu lucruri noi. E dificil să te implici în ceva ce este deja pe piaţă. Şi după asta, după ce vii cu ceva nou, trebuie să găseşti şi să aduci cei mai buni oameni şi să-i faci să poată munci împreună”, explică reprezentanţii companiei cheia succesului, câştigătoare pentru ei.

O companie franceză a câștigat marele premiu la Slush-2016

Slush 2016 şi un premiu de jumătate de milion de euro

În ultimii 10 ani, pentru ca dezvoltatorii să primească un nou imbold, în fiecare început de decembrie, atunci când în Helsinki ziua durează vreo 6 ore, iar temperatura de afară nu creşte peste 0 grade Celsius, s-a inventat şi un eveniment dedicat inovaţiilor în business: Slush. An de an, evenimentul adună în capitala Finlandei mii de companii care vorbesc despre descoperirile lor şi despre drumul pe care l-au parcurs spre succes. În 2016, de exemplu, la evenimentul din capitala Finlandei au participat peste 20 de mii de persoane: 15 mii de spectatori, aproape 3 mii de reprezentanţi ai diferitor companii din mai multe ţări, 700 de jurnalişti din peste 100 de ţări. Toţi au vorbit despre inovaţiile pe care au reuşit să le pună pe picioare şi care, în următorii ani, vor ajunge inclusiv în casele sau în viaţa cetăţenilor R. Moldova.

La final, s-a oferit şi un premiu în valoare de 500 de mii de Euro pentru o companie franceză, „CybelAngel”, care a reuşit să cucerească juriul pentru că a dezvoltat un program ce permite depistarea informaţiilor care ajung pe internet şi care vizează orice companie din lume, fără voia ei. Cu alte cuvinte, programul are capacitatea de a găsi toate documentele din internet care au ajuns acolo din rea-intenţie sau din greşeala cuiva. Compania, formată din 30 de persoane, care gestionează programul, găseşte şi returnează, contra cost, toate aceste documente firmelor cu care are semnate contracte. La sfârşit de 2016, proprietarii aşteaptă să aibă încasări de 1,4 milioane de euro, având deja contracte cu mai multe nume mari de pe piaţă.