Principală  —  Ediţia PRINT  —  Stop Fals!   —   Diseminarea falsului se bazează pe…

Diseminarea falsului se bazează pe interes

Pe 24 ianuarie, Asociaţia Presei Independente (API) a organizat o nouă şedinţa a Clubului de discuţii STOP FALS, cu genericul „Falsurile informaţionale: între încălcare şi sancţiune”. În cadrul evenimentului au fost abordate subiecte legate de felul în care sunt create şi, ulterior, consumate ştirile din mass-media în R. Moldova.

Discuţia a demarat cu o referire la ceea ce Oxford a denumit cuvântul anului 2016: „post-truth, adică „post-adevăr”. Acesta este un adjectiv care se referă la „circumstanţele în care fapte obiective au mai puţină influenţă pentru a modela opinia publică decât apelurile la emoţie şi la opinii personale”, potrivit definiţiei din dicţionar. În acest context, directorul executiv al API, Petru Macovei, a subliniat că situarea geografică a R. Moldova, între Est şi Vest, influenţează modul în care funcționează spaţiul mediatic de la noi. Totodată, Macovei a făcut referire la recenta ştire publicată în versiunea online a ziarului „KP v Moldove” (kp.md) cu titlul : „În farmaciile din Chişinău au încetat să mai vorbească în limba rusă, chiar şi cu oaspeţii veniţi în Moldova: Dacă nu va place, muriţi!”. Aceasta a fost publicată fără a fi verificată, deși generaliza un fals. Ulterior, experta media Viorica Zaharia, preşedinta Consiliului de Presă din R. Moldova a argumentat că articolul a fost realizat neprofesionist.

În cadrul Clubului de discuții, Petru Macovei s-a referit și la instituţiile media care „parazitează” pe branduri străine şi, ca urmare, retransmit falsuri, precum şi la media online care este destul de sensibilă, întrucât operează mult mai rapid. Macovei a subliniat că ar fi necesar de implementat metode şi posibilităţi alternative pentru a lupta cu falsurile, întrucât interzicerea transmiterii unei surse media nu e cel mai binevenit mod de a rezolva problema.

Preşedintele Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), Dinu Ciocan, prezent la eveniment, a menţionat, pe de altă parte, că, de obicei, „în media, adevărul se bazează pe emoţii, pe când diseminarea falsului se bazează pe interes”. Ciocan a opinat că ar fi necesar de aplicat măsuri mai drastice pentru instituţiile media care publică informații false. Ciocan a mai spus că sancţiunile actuale sunt ineficiente: „amenda maximă pe care tebuie să o achite instituţia media în cazul încălcărilor este de doar 5400 de lei”, bani ușor recuperați din publicitate comercială. „Sancţiunile trebuie aplicate corespunzător gravităţii încălcării, şi nu gradual”, a subliniat președintele CCA, adăugând că este îngrijorător faptul că „nu avem în legislaţie niciun articol care s-ar referi la noţiunea de informaţie falsă”.

Petru Macovei a amintit despre falsul distribuit de anumite surese media în campania electorală prezidențială, prin care se susţinea că, dacă Maia Sandu va câştiga alegerile, 30.000 de sirieni vor veni în Moldova. Deși instituţiile media au fost amendate, acestea nu au prezentat ulterior vreo dezminţire.

În același context, întrebat de posturile media din trustul „General Media Group” care publică exact aceeaşi ştire pe 4 canale diferite, preşedintele CCA, Dinu Ciocan, a precizat că „legea îi obligă să aibă un produs autohton, nu și original”.

Cât despre site-urile care publică vădit falsuri şi nu indică datele de contact, Petru Macovei a subliniat că „legea ar trebui să oblige portarurile să indice o adresă”, precizând că e dreptul consumatorilor să cunoască autorii știrilor postate.

Clubul de discuţii „STOP FALS!” a fost lasat în anul 2016. În cadrul acestuia, jurnalişti, reprezentanţi ai structurilor de reglementare legală şi de autoreglementare jurnalistică, experţi în diferite domenii şi consumatori de media examinează cazurile de transmitere deliberată a informațiilor false și distorsionate, identificând soluții ce ar permite combaterea falsurilor multiplicate de mass-media.