Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   De ce nu circulă deputaţii…

De ce nu circulă deputaţii cu autobuzul?

Mai vechi sau noi în Parlament, îi vedem rar sau chiar deloc pe aleşii poporului înghesuindu-se în transportul public. Statul le-a asigurat confortul şi le-a pus la dispoziţie 53 de automobile de serviciu sau câte 5000 de lei lunar pentru cei care circulă cu automobilul propriu, pentru care deputaţii nu au obligaţia să raporteze unde au fost şi care este eficienţa călătoriilor pe bani publici.

În garajul Parlamentului R. Moldova stau parcate 53 de automobile gata să deservească deputaţii. 12 sunt BMW-uri fabricate în 1997, 25 – Škoda (cinci maşini produse în 2004, patru fabricate în 2007, trei sunt din 2008, opt din 2011, cinci din 2013 – n.r.), două microbuze de marca Toyota din 1996 şi alte două microbuze Mercedes Sprinter (unul din 2005 şi altul din 2013 – n.r.). Legislativul mai deţine 12 automobile GAZ, ZIL, UAZ, Niva produse între anii 1983-2003 şi care sunt utilizate pentru necesităţi gospodăreşti. Reprezentanţii Secretariatului Parlamentului au precizat pentru Ziarul de Gardă că anul procurării automobilelor coincide cu anul fabricării.

Combustibil cât pentru 3.500 de hectare

Preşedintele Parlamentului, bunăoară, este deservit de două automobile – o maşină Škoda Superb şi una Dacia Duster, vicepreşedinţilor le revin trei automobile, toate de model Škoda Superb.

Celorlalţi deputaţi le revin 34 de maşini. „Autovehiculul de serviciu poate fi utilizat timp de cel mult două ore la o solicitare. Totodată, în zilele stabilite de Regulamentul Parlamentului, maşina de serviciu este folosită pentru transportarea deputaţilor la întâlnirile cu cetăţenii. Pentru comisiile permanente şi fracţiunile parlamentare limita lunară de distanţă constituie 3.000 de kilometri, iar pentru deputaţi 2.300 de kilometri”, potrivit informaţiei care ne-a fost furnizată de Secretariatul Legislativului. În 2013 automobilele Parlamentului au fost alimentate cu 161.000 de litri de combustibil, iar în 2014 cu 165.000 de litri. „Dacă e vorba de motorină, acest volum ar ajunge pentru prelucrarea a circa 3.500 de hectare de teren agricol. Dacă ar fi benzină, ar ajunge pentru 3.200 de hectare”, a explicat prin comparaţie Alexandru Slusari, preşedintele Uniunii producătorilor agricoli „UniAgroProtect”.

Tot în 2013 şi 2014, pentru întreţinerea transportului au fost cheltuiţi 2.728.800 de lei.

466-auto25.000 de lei pe lună dacă merg cu mașina proprie

Legiuitorii au însă dreptul să aleagă, fie merg cu maşinile puse la dispoziţie de Parlament, fie se deplasează cu propriile autoturisme şi li se achită o compensaţie lunară de 5.000 de lei. Potrivit datelor din contabilitatea Legislativului, la 1 decembrie 2014, de această indemnizaţie beneficiau 72 de deputaţi, care ar fi consumat într-o singură lună 360000 lei. Aleşii poporului nu sunt însă obligaţi să raporteze cum cheltuiesc această sumă, care pentru multe familii constituie venitul lunar. Se mizează doar pe bunul lor simţ.

Veaceslav Berbeca, expert politic la IDIS „Viitorul”, crede că suma care revine fiecărui deputat nu este exagerată. „Asta ar însemna circa 1.300 de lei pe săptămână pentru întâlnirile cu cetăţenii din localităţile Republicii Moldova. Totuşi, apar unele semne de întrebare referitoare la utilizarea raţională a acestor indemnizaţii. Pornind de la sistemul electoral al Republicii Moldova şi de la faptul că nu există o personalizare a votului, deputatul nu este responsabil din punct de vedere teritorial faţă de alegători. Astfel, ţinând cont de această situaţie, precum şi de faptul ca marea majoritate a deputaţilor provin din Chişinău, ne întrebăm dacă aleşii poporului utilizează aceste indemnizaţii conform destinaţiei”, a comentat Veaceslav Berbeca. Expertul a adăugat că ar fi necesar să existe mecanisme de control care ar arăta societăţii că banii au fost folosiţi conform destinaţiei, nu în scopuri personale.

Deputați: „Transport public? Să urce Chirtoacă în maxi-taxi”

Dar cât de des aleg parlamentarii să meargă cu transportul public? De exemplu, comunistul Artur Reşetnicov recunoaşte că nu ar urca în maxi-taxi-urile care circulă în oraş. „Transport public? Puneţi-l pe primarul Dorin Chirtoacă să urce în aceste maxi-taxi. Asta e bătaie de joc, nu transport public”, s-a indignat deputatul PCRM. Liberalul Valeriu Munteanu susţine că obişnuieşte să mai meargă pe jos. „Se întâmplă să las automobilul în parcare, dacă e vorba de o distanţă mică, jumătate de oră, o oră. Se întâmplă să iau troleibuzul doar pe bulevardul Ştefan cel Mare. Dacă e mai departe, merg cu automobilul”, a spus el.

„Mai folosesc transportul public din când în când, dar eu stau într-o regiune unde nu circulă decât microbuzele de pe două rute. Aşa că cel mai des folosesc automobilul personal”, a adăugat liberal-democratul Tudor Deliu.

Grăbită, socialista Zinaida Greceanîi a evitat să ne răspundă la întrebare. „Nu am folosit automobilul Parlamentului decât de vreo două ori, când l-am chemat la comandă. Atât!”, ne-a tăiat-o scurt deputata.

Anastasia NANI