Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Ce se ascunde în spatele…

Ce se ascunde în spatele liberalizării accesului maşinilor cu numere străine pe teritoriul R. Moldova?

481-masini1Recent, deputaţii au votat în două lecturi modificări la legea cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul R. Moldova de către persoane fizice. Modificările vin să scoată termenul de şedere în R. Moldova a maşinilor cu numere străine, care este, în acest moment, de 180 de zile în decursul unui an calendaristic. Proiectul a fost propus de către Guvern pe 30 iunie, trecut în termeni record prin comisii, fiind adoptat în două lecturi pe 18 iulie 2014, chiar dacă unii nu au fost de acord cu această schimbare. Legea urmează să fie promulgată de către şeful statului.

În mare linişte, epopeea maşinilor înmatriculate în alte state, care circulă pe teritoriul R. Moldova, şi-a consumat un nou episod la începutul acestei luni, atunci când Guvernul a venit cu iniţiativa de a permite acestora să stea pe teritoriul ţării noastre un an, fără a fi nevoite să plece din ţară peste doar 6 luni, fără posibilitatea de a reveni pe parcursul acelui an. „Întrucât şoferii sunt obligaţi să plătească vinieta ca taxă pentru folosirea drumurilor şi a certificatului de asigurare „Cartea Verde”, vechea prevedere nu-şi are rostul”, menţiona Anatol Arapu, ministrul Finanţelor, cel care spera că, astfel, mai multe maşini vor intra în ţară şi vor fi acumulate mai multe venituri în bugetul de stat.

Liber pentru maşinile străine în Moldova

Problema maşinilor înmatriculate în alte state a început să fie abordată de Guvern încă în 2011. Atunci, autorităţile erau nemulţumite că din ce în ce mai mulţi cetăţeni ai R. Moldova evitau să înmnatriculeze autoturismele cu numere străine, bugetul având de pierdut din această cauză. Astfel, proprietarilor acestor maşini li s-au acordat mai multe termene pentru a-şi înmatricula maşinile în ţara noastră. În final, după lungi ezitări şi discuţii s-a ajuns la concluzia că aceste maşini să poată rămâne pe teritoriul R. Moldova doar 6 luni în decursul unui an.

Recent, Guvernul, prin intermediul Ministerului Finanţelor, a revenit şi a propus eliminarea acestei prevederi. Vestea i-a bucurat pe posesorii acestor automobile, dar şi pe cei care-şi doresc achiziţionarea unei maşini cu numere bulgăreşti sau lituaniene, mult mai ieftine decât cele nu numere moldoveneşti. Pe site-urile de anunţuri, cei care vând asemenea automobile le-au crescut deja preţul cu aproape o mie de euro, după ce legea a fost adoptată de către Parlament. În unele anunţuri, vânzătorii chiar oferă link-uri către ştiri în care se precizează această informaţie.

Decizia deputaţilor de a vota această lege a fost însă aspru criticată de către Veaceslav Negruţă, fostul ministru al Finanţelor. Pe blogul său acesta scrie că „această iniţiativă nici într-un fel nu aduce bani mai mulţi la buget, ba din contra – subţiază bugetul prin stimularea neînregistrării maşinilor în R. Moldova şi, respectiv, neîncasarea accizelor de la înregistrarea autoturismelor. Şi aici trebuie spus că suma dată, care poate fi ratată, este de ordinul sutelor de milioane”. Negruţă scrie că proiectul dat pare a fi mai mult un lobby al companiilor din domeniul asigurărilor.

Cartea Verde şi banii statului în buzunarele businessmanilor

„Această iniţiativă va impune să se procure Cartea Verde pentru a putea circula cu aceste mijloace de transport. Aici, pe intern. Şi astfel, instituţiile statului vor lucra nu pentru completarea bugetului, din care sunt plătite şi salariile, în unele cazuri chiar majorate, dar în interesul privat al unor companii din domeniul asigurărilor. Un simplu calcul cât ar aduce vinieta, cât ar aduce taxele pentru înregistrarea autoturismelor şi taxele pentru folosirea drumurilor şi, pe de altă parte, cât ar aduce Cartea Verde arată foarte clar care este miza acestei iniţiative. Si totul devine clar – miza este substituirea buzunarului statului, numit buget, cu buzunarul privat, numit interes de business. Dacă înregistrezi autoturismul, aşa cum e acum – achiţi în buget, dacă nu înregistrezi, aşa cum propune iniţiativa aprobată – achiţi pentru Cartea Verde şi, evident, nu în buget”, scrie ex-ministrul.

Cartea Verde poate fi cumpărată de la companiile de asigurări. Majoritatea acestor companii au în spate persoane influente, inclusiv din politică, iar multe din aceste companii au fost implicate în ultimii ani în atacuri de tip raider.

Legea, care este acum pe masa şefului statului, nu a primit avizul pozitiv din partea mai multor structuri ale statului. Astfel, Direcţia Juridică a Parlamentului a menţionat în nota informativă emisă vis-a-vis de această lege că este prematură examinarea ei de către Parlament. Direcţia făcea referire la faptul că în lege sunt mai multe inexactităţi şi contradicţii.

CNA: Circumstanţe pentru un anumit cerc de persoane

Centrul Naţional Anticorup-ţie (CNA), care a făcut expertiza anticorupţie a legii, a precizat că, din proiectul de lege nu este clar dacă plata vinietei va aduce mai mulţi bani în buget decât aduce înmatricularea unui automobil. „Un alt risc constă în faptul introducerii abuzive a unui număr de autovehicule înmatriculate în străinătate, iar ulterior, restricţia propusă acum spre excludere să fie reintrodusă sub diferite pretexte, neţinându-se cont de argumentele invocate de autor. Deducem că astfel de circumstanţe ar putea fi create conştient pentru un anumit cerc de persoane fizice/juridice cointeresate, importatorii de vehicule uzate, de piese auto etc., care dispun de un potenţial financiar mai mare şi care intenţionează să introducă un număr extins de astfel de autovehicule. Ulterior,în condiţiile reintroducerii restricţiei, restul populaţiei care va cumpăra un mijloc de transport mai ieftin, înmatriculat în străinătate, va fi limitată în drepturi”, se spune în nota CNA-ului, care solicita revizuirea prevederilor. Nici Comisia Mediu şi Schimbări Climatice nu a susţinut modificările. Trei membri ai Comisiei au votat pentru, iar trei s-au abţinut, în condiţiile în care aceste modificări permit ca în R. Moldova să ajungă maşini foarte vechi, iar numărul acestora, datorită preţului mic, ar putea creşte.

Experţii consideră că în spatele acestei manevre a deputaţilor, în afara raţiunilor economice, dezvăluite de către CNA, ar putea fi şi un truc electoral, menit să ofere cetăţenilor R. Moldova posibilitatea procurării unor maşini mai ieftine. De remarcat şi faptul că maşinile cu numere de înmatriculare străine, inclusiv cele din regiunea transnistreană, nu pot fi „pedepsite” pentru încălcările înregistrate de camerele de filmat instalate pe mai multe străzi din Chişinău, deoarece nu sunt înregistrate în R.Moldova.