Principală  —  Reporter Special  —  Oameni   —   "Podul de flori" şi un…

„Podul de flori” şi un bărbat cu trei copii din R. Moldova

„Podul de flori”, filmul care prezintă viaţa unui bărbat dintr-un sat din R. Moldova, care creşte şi educă trei copii, în timp ce soţia sa munceşte în Italia, va fi rulat în cinematografele de la Bucureşti între 19 şi 26 septembrie. Publicul din România va putea viziona acest documentar al lui Thomas Ciulei după ce pelicula a fost premiată la câteva festivaluri internaţionale.

Documentarul „Podul de Flori” al documentaristului Thomas Ciulei, relatează povestea lui Costica Arhir, un bărbat dintr-un sat din R. Moldova, care încearcă să îşi crească copiii cât timp soţia sa este plecată la muncă în Italia. „Podul de Flori”, o coproducţie româno-germană dintre Europolis Film, Studioul de Creaţie Cinematografică al Ministerului Culturii şi CiIon Films Germania, a câştigat concursul Centrului Naţional al Cinematografiei din anul 2005 şi a fost turnat între ianuarie şi aprilie 2007. Documentarul pune în scena personaje reale, care îşi interpretează propria lor poveste.

Aştepta procurorul, dar a dat de regizor

Într-un interviu acordat pentru Deutsche Welle, Thomas Ciulei a relatat cum a ajuns să îşi cunoască personajul. „Personajul meu, Costică, m-a oprit pe stradă. Noi mergeam cu maşina, făceam nişte prospecţii, şi acest ţăran stătea la marginea drumului cu un ulcior de vin, împreună cu vecinii”, a spus documentaristul. „Ne-a oprit, crezând că suntem procurori din Chişinău sosiţi să investigheze un caz în care un sătean a fost omorât în condiţii misterioase şi găsit mâncat de câini! Costică a vrut să afle mai multe lucruri despre acest caz şi ne-a abordat cu aplomb. Evident că nu eram procurori din Chişinău, şi unul dintre primele lucruri pe care mi le-a spus când a aflat că suntem din România a fost că vrea să-i transmită un mesaj preşedintelui Traian Băsescu: şi anume, să trimită cărţi în R. Moldova, pentru că tinerii şi copiii să citească zi şi noapte şi să înveţe! Convingerea lui Costică este că singurul mod de a scăpa de viaţa rurală pe care o duc ei, este învăţătura”.

Până în prezent, „Podul de Flori” a fost distins cu Marele Premiu pentru film documentar „Erinnerung und Zukunft” (Amintire şi Viitor) şi cu Premiul Go-East în amintirea lui Reinhard Kämpf la Festivalul de Film „go East” de la Wiesbaden. Documentarul a mai obţinut Prix des Bibliothèques/Premiul bibliotecilor (oferit de Direcţia Carte şi Lectură din cadrul Ministerului Culturii şi Comunicării din Franţa) şi Menţiunea specială a Juriului de tineret, la Festivalul de film documentar Cinéma du Réel de la Paris. „Filmându-i pe cei care au rămas, putem vorbi mai bine despre cei care au plecat”, a argumentat juriul de la Cinéma du Réel. „Acest argument, derulat de-a lungul anotimpurilor, ne duce în intimitatea unei familii rămase fără mamă, din cauza nevoilor economice stringente. Tatăl îşi asumă şi rolul acesteia, în timp ce ne împărtăşeşte grijile şi bucuriile sale. Adulţi şi copii, îşi au fiecare locul lor, contribuind la păstrarea universului comun. Acest Pod de flori schiţează o legătură fragilă dar palpabilă între fiinţe.”

Podul de amintiri între membrii familiei

Documentarul „Podul de Flori” mai este şi una dintre cele opt producţii româneşti înscrise în competiţia pentru Prix Europa, eveniment care premiază cele mai bune proiecte de radio, televiziune şi online, potrivit informaţiilor oferite de organizatori.

Alături de „Podul de Flori”, printre producţiile româneşti înscrise în competiţie pentru Prix Europa se mai numără „Das Semester Ticket”, „Bărbierul din Sevilia”, „Angajare de clovn” şi „Ion Gavrila Ogoranu – Cum mi-am cerut condamnarea la moarte”. Nominalizaţii ediţiei 2008 a Prix Europa vor fi daţi publicităţii pe parcursul lunii septembrie 2008.

Thomas Ciulei a mai regizat filmele „Plays of light at the Maxim” (1990), „Like a bird on the fence” (1992), „Gratian” (1995), „Face Mania” (1997) şi „Asta e” (2001), unele dintre acestea fiind prezentate şi la Chişinău, în cadrul Festivalului „Cronograf”.

Z.G.