Principală  —  Reporter Special  —  Oameni   —   O basarabeancă „dă gust” afacerii…

O basarabeancă „dă gust” afacerii agricole

Tamara Şchiopu este o basarabeancă stabilită de mai mulţi ani în Marea Britanie. Este dintre puţinii noştri pământeni care s-a întâlnit cu prinţul Charles. Tamara este pasionată de bucătărie şi reuşeşte să gătească adevărate minuni culinare pe care le-a descris şi în cărţile sale. De-a lungul anilor, a învăţat să aprecieze produsele naturale şi sănătoase şi să le pună în valoare. Tamara Şchiopu este co-autoarea şi organizatoarea mai multor cluburi, teatre şi festivaluri gastronomice.

Tamara Şchiopu este specialistă în biologie, nutriţionistă, expertă în marketing agricol. Deşi locuieşte de mulţi ani în Marea Britanie, nutriţionista revine acasă cu o valiză plină de idei, încercând să ajute la promovarea fermierilor din R. Moldova, care adesea rămân nevăzuţi, deoarece nu ştiu să se facă observaţi şi apreciaţi.

541-tamara-schiopuFilosofia agriculturii şi produselor sănătoase

Tamara Şchiopu este pasionată de agricultura Eco. „Totul îşi are propria filosofie, doar e nevoie să fii atent, să o studiezi, să o înţelegi. Nu există o cale uşoară de a produce şi comercializa produsele Eco”, susţine Tamara care, împreună cu soţul său, are o fermă Eco în sudul Angliei. Suprafaţa fermei este de 10 hectare pe care cresc peste 70 de culturi, livrate direct la domiciliul clientului.

„În Moldova ne place să vorbim despre produsele noastre „bio” sau „eco”, dar trebuie să facem o diferenţă între o persoană care creşte produse la ţară şi o persoană care le creşte pentru a le comercializa. Şi mama mea creşte produse ecologice, dar nu le vinde, deoarece nu are licenţă pentru ele. Companiile comerciale trebuie să deţină licenţă pentru produse Eco, care este obţinută în urma verificărilor agentului economic. Se verifică nu atât componenţa chimică a produselor sau a solului, aceasta o poate face producătorul singur, dar se verifică viaţa de zi cu zi a fermierilor. Agricultura este un proces îndelungat, care nu poate fi falsificat, pentru că e imposibil să falsifici un an de lucru asiduu şi investiţii mari”, susţine antreprenoarea.

„Un produs Eco înseamnă grija faţă de viitor”

Tamara Şchiopu promovează conceptul Eco la master-classurile, târgurile şi degustările pe care le organizează acasă şi peste hotare.

„Nu există o deosebire mare între producătorii Eco din Marea Britanie şi cei din R. Moldova. În ambele cazuri cerinţele sunt dure, iar clienţii sunt alintaţi şi vor diversitate, accesibilitate şi calitate. Însă, agricultorii din R. Moldova continuă să se laude că pământurile sunt bogate. În realitate, însă, produse Eco sunt extrem de puţine, iar solurile sunt deteriorate la maximum. În Anglia se munceşte extrem de mult la pământ, mult mai mult ca aici, dar totul depinde de fermier. Cei Eco au o credinţă nebună, religioasă faţă de sol. Ei nu intră în acest business pentru a se îmbogăţi, ci pentru a lăsa ceva bun în urmă. Un produs ecologic nu înseamnă zero reziduuri, înseamnă grija faţă de viitor”, susţine nutriţionista.

Recent, Tamara Şchiopu a lansat campania naţională de informare şi promovare a beneficiilor agriculturii ecologice din Moldova EcoLocal, ce se va desfăşura în perioada 2015—2017.