Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Comerţ politic cu Paştele fiecăruia

Comerţ politic cu Paştele fiecăruia

Ziarul de Gardă împlineşte în curând 12 ani. Timp de 12 ani am beneficiat de foarte puţină publicitate. Mulţi agenţi economici ne-au tot spus că le place la nebunie ZdG, că e curajos, că ar plasa cu drag publicitatea lor în acest ziar, dar… criticăm prea tare Guvernul şi imaginea lor într-un asemenea ziar ar suferi.

În sezoanele electorale beneficiem de publicitate politică. Nu multă şi nu de la oricine. În toţi anii au plasat publicitate electorală în paginile ZdG sau pe web partidele de dreapta, ce erau mai mult sau mai puţin votate de către cititorii ZdG, care aveau opţiuni pro-democratice, pro-româneşti, pro-europene. Deci, aceste publicităţi, chiar dacă răspândeau mesaje utopice, sau manipulatorii, nu deranjau, căci exprimau voinţa cititorilor într-o măsură oarecare. Deseori am discutat în redacţie ce vom face atunci când ne va da publicitate Partidul Comuniştilor, în perioada în care erau la guvernare şi comiteau nereguli în lanţ, inclusiv acte de corupţie, abuzuri în funcţii, admiţând şi tolerând şi o mulţime de acte de tortură în cadrul organelor de drept. Întrebarea era dacă vom accepta să plasăm publicitatea unui partid, acceptând şi banii unei entităţi care a admis încălcări împotriva drepturilor omului, în timp ce combaterea corupţiei şi drepturile omului sunt valori fundamentale pentru ZdG. Deci tu ţii la nişte valori, le promovezi, apoi iei bani de la cel care le încalcă? Dilema aceasta nu a avut niciun deznodământ pe vremea guvernării comuniste, căci, din păcate sau din fericire, Partidul Comuniştilor ne-a făcut doar probleme şi nu ne-a dat publicitate niciodată.

Între timp, s-au schimbat guvernele, s-au mai transformat partidele. A apărut şi o modă nouă de publicitate politică în presă: publicitatea de sărbători. Adică liderii politici felicită poporul cu ocazia sărbătorilor de Crăciun, 8 martie, 1 mai, Paşti. În acest an Partidul Democrat a fost cel care a decis să felicite cetăţenii cu ocazia Zilei de Paşti, plasând pe paginile unor ediţii electronice, inclusiv pe www.zdg.md, un banner publicitar despre Campania ”Paştele pentru fiecare”. În paralel, reprezentanţii acestui partid merg prin sat cu pungi cu orez şi alte produse, oferind unor oameni săraci un minim pentru masa de post sau de frupt. Este prima dată când PD plasează publicitate pe www.zdg.md.

Dilema de cândva a revenit şi a avut un deznodământ: ZdG este criticat de unele persoane pentru faptul că a plasat publicitatea unui partid politic blamat pentru fraude, abuzuri, încălcări, pentru prezenţa şi acţiunile lui Vlad Plahotniuc în acest partid, chiar dacă ZdG critică exponenţii guvernării şi ai acestui partid exact cum o făcea şi înainte.

Din punct de vedere economic, niciodată publicitatea nu a avut o pondere sesizabilă în bugetul ZdG, deoarece a fost întotdeauna foarte puţină, inclusiv în campaniile electorale. Pentru că marea publicitate a fost întotdeauna sub control politic, mai întâi al comuniştilor, apoi al democraţilor, fiind mereu direcţionată spre alte instituţii media decât spre cele care manifestă independenţă şi criticism. Cu atât mai mult această publicitate pe durata sărbătorilor pascale nu ne afectează prea mult bugetul. Dar a venit timpul să spunem nişte adevăruri.

O instituţie de presă este obligată să trateze în mod egal orice vânzător de publicitate, până în momentul în care acest vânzător nu oferă un mesaj explicit ilegal (arme, violenţă, trafic de persoane). Este adevărat că pe parcursul ultimilor 12 ani am refuzat de mai multe ori nişte anunţuri publicitare care am considerat că ar putea dăuna cititorilor: anunţuri cu vrăjitoare obscure, cu oferte de muncă în străinătate care încurajau prostituţia, etc.

Cât de morală, imorală, legală sau ilegală este o publicitate politică cu prilejul sărbătorilor pascale? Nu e cea mai angelică formă de a aduce blândeţe în inimile cititorilor? Nu e dumnezeieşte să oferi bunătate pascală pentru fiecare?

Părerea mea este că partidele nu trebuie să exploateze deloc, sub nicio formă, domeniul religios. Nu trebuie să meargă de Paşti sau de Crăciun la unii cetăţeni anume cu pachete, ci trebuie să facă politici guvernamentale adecvate pentru fiecare cetăţean. Iar publicitatea politico-religioasă trebuie reglementată de Codul Electoral. Au voie partidele să îşi facă publicitate electorală în afara campaniilor?