Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Campania falsă

Campania falsă

Încă nu a început. Începe mâine, dar dacă cineva ar vrea pe bune să-i descalifice pe candidaţi, ar reuşi, chiar dacă pare imposibil. Majoritatea dintre cei care pretind la funcţia de şef de stat au făcut uz de o breşă legislativă şi au lansat campania mult mai devreme de ziua în care, potrivit legii, ar fi trebuit să o înceapă. Candidaţii au explicat simplu: nu e campanie electorală, ci de informare. Singura diferenţă între aceste campanii este, susţin protagoniştii actualului scrutin, lipsa mesajului „Alegeţi”… Deci, dacă pe un panou nu e scris „Alegeţi-mă! Al vostru, Igor Dodon”, înseamnă că acesta nu poate fi considerat panou electoral, ci informativ. Să vedem dar despre ce ne informează candidaţii. Acum câteva zile, un candidat a afişat că tocmai el este „preşedintele ales de Dumnezeu”. Ne-o spune într-un spot TV. Dacă e o campanie de informare, înseamnă că, prin acest mesaj, suntem informaţi despre alegerea făcută de Dumnezeu pentru actualele prezidenţiale din R. Moldova.

Din alte panouri aflăm că „Moldova are viitor” şi asta doar în cazul în care Igor Dodon ar fi preşedinte. Acelaşi candidat a convocat, pe 24 septembrie, Ziua Naţională de informare politică. De când oare un partid e în drept să declare „Zile Naţionale”? Dacă acest lucru îl poate face oricând şi oricine, în lipsa unor decizii oficiale, s-ar putea ca mâine să ne trezim cu 365 de zile naţionale în calendar. Mai nou, decizia Guvernului de a lăsa miliardul furat pe seama cetăţenilor, care vor trebui să-l ramburseze în următorii 25 de ani, pare favorabilă prezidenţiabilului Dodon, crescându-i şansele de a fi votat de cei mulţi, care găsesc insuportabilă o astfel de povară financiară.

Şi PD este implicat în electorală, ignorând ziua în care, legal, începe campania. Pe lângă panouri grandioase, staful candidatului Marian Lupu pune accent pe vizite la nivel înalt, reflectate insistent la posturile TV ale vicepreşedintelui PDM, Vladimir Plahotniuc. Bunăoară, acum câteva zile, aflam că „Marian Lupu, în calitatea sa de vicepreşedinte al Internaţionalei Socialiste, a participat la New York la reuniunea anuală a şefilor de state şi guverne ale familiei social-democrate. Liderul PDM a vorbit despre aspiraţiile europene ale R. Moldova şi a solicitat partenerilor internaţionali mai mult sprijin”. Deci, la reuniunea şefilor de state şi de guverne din familia social-democrată, participă un lider de partid, deşi, în aceeaşi zi, la New York, s-a aflat şi premierul Pavel Filip, la cea de-a 71-a sesiune a Adunării Generale a ONU. Apropo, reuniunea Internaţionalei Socialiste a avut loc în acelaşi sediu cu evenimentul la care participa premierul Filip, la ONU…

Ulterior, prezenţa lui Lupu la reuniunea Internaţionalei Socialiste a fost atât de mediatizată, încât mesajul premierului Filip, rostit la Adunarea Generală ONU, a rămas aproape neobservat. Revenit acasă, candidatul Lupu a continuat să pună accent pe o posibilă „reformă în politică”, promisă, deloc întâmplător, acum câteva luni, de subalternul său pe linie de partid, Vladimir Plahotniuc, dar şi pe campania „Împreună suntem mai puternici”, care, indirect, vrea să spună că, pentru a rămâne puternici, toţi împreună ar trebui să votăm un singur candidat.

Alt candidat, tot din tagma guvernării, este Mihai Ghimpu. Acesta şi-a început campania cu un documentar întitulat „30 de ani de luptă pentru cauza românească!”, iar acum câteva zile a participat la acţiunea de salubrizare „Hai Moldova & let’s do it România”, eveniment desfăşurat în R. Moldova şi în România. Dacă nu am fi fost în electorală, cum s-ar fi desfăşurat, fără Ghimpu, această campanie?

Candidatul DA, Andrei Năstase, mizează pe prezenţa sa, în special la Jurnal TV, pe mesaje adresate presei şi cetăţenilor, dar şi pe numeroase escapade întreprinse în afara R. Moldova.

În aşteptarea înregistrării sale în calitate de candidat la Preşedinţie, Maia Sandu şi partidul său au lansat campania „Susţine-o pe Maia Sandu”. În cadrul altor acţiuni, candidata sesizează instituţiile de drept despre neregulile depistate în actuala campanie.

Deşi, pentru că nu are 40 de ani împliniţi, nu participă personal în această campanie, numele său este prezent alături de cel al candidatului ales să reprezinte Partidul Nostru. Mesajul „Forţa, Renato Usatîi”, e unul plin de putere, pe de o parte, dar şi ameninţător în aparență, pe de altă parte…

Alţi candidaţi nu evită întâlniri cu şefi ai misiunilor diplomatice, acreditaţi la Chişinău, participări la acţiuni caritabile sau la emisiuni TV, mă refer aici la cei care au acces la posturi TV. Mulţi aleg vizitele pe la ambasadorii acreditaţi în R. Moldova sau acţiunile caritabile.

„Am oferit, pentru licitaţia desfăşurată la Gală, un obiect de ceramică, din banii rezultaţi urmând să fie cumpărate aparate auditive pentru 14 copii cu deficienţe de auz”, scria, acum câteva zile, unul dintre aspiranţii la şefia statului. De fapt, tot ce spun şi promit candidaţii în aceste zile de pre-campanie electorală par a fi nişte vase de lut, care, în orice clipă, pot ajunge cioburi.