Principală  —  Pamflet   —   „Barsetka” a descoperit America

„Barsetka” a descoperit America

Statele Unite au ocupat partidele politice din Moldova, ba chiar și pe unii politicieni în devenire. De plouă, de ninge, de bate vântul – ei merg în SUA, se fotografiază cu sigla Guvernului american, cu câteva personalități pe care reușesc să le întâlnească pe coridoare și postează rapid pe site-urile lor de partid, pe paginile de socializare, iar cei care au televiziuni – umplu emisia cu felicitări despre marele succes de a te fotografia cu un american și cu sigla Departamentului de Stat al SUA.

Vlad Filat a fost printre primii care a contractat o firmă de publicitate din SUA, a pozat, a beneficiat de ajutor de promovare, a plătit. Ratingul a crescut pe o perioadă foarte scurtă, dar „ajutorul publicitar american” nu a fost sustenabil și s-a risipit în scurt timp.

Vlad Plahotniuc a decis să o ia pe urmele lui Filat, și la 2 ani distanță a repetat și el același gest, și-a tras o călătorie la Washington, și-a făcut fotografii, a postat pe Facebook, iar televiziunile sale proprii au amețit poporul informându-l despre cum s-a fotografiat cu niște americani. Între timp, Costea Barsetka politician-finanțist de succes fulminant, pe care îl dorește și Banca Centrală Americană, a plătit un ditamai contract de publicitate pentru PD taman la firma americană de publicitate care a mai ajutat să strălucească pe 3 secunde niște lideri contrafăcuți din Azerbaijan sau Ucraina.

Și mai multă promovare în stil american se așteaptă în apropiatele alegeri prezidențiale. Fiind prin SUA, Plahotniuc a văzut la televizor ratingurile candidaților americani la președinție și a înțeles că și-ar dori așa un rating, măcar ca la Trump. Zis și făcut, contract, vreo 12 milioane de lei plătiți în SUA și acum se așteaptă un succes politic american cu partide și candidați locali.

E adevărat că SUA au exportat aici timp de 25 de ani promovare politică de succes, pe gratis, dar ce e pe gratis, e ca pe degeaba. Deși SUA are la Chișinău 2 filiale ale institutelor NDI și IRI, care oferă tuturor partidelor doritoare din Moldova consultanță privind comportamentul în alegeri, transparența finanțării partidelor, egalitatea de șanse și de gen pe liste, combaterea corupției politice, partidele noastre n-au învățat prea multe. Majoritatea voiau nu să învețe, ci să se fotografieze cu stema Departamentului de Stat și să posteze pe Facebook.

Renato Usatîi își face și el publicitate pe contul SUA, dar încă nu a afișat poze cu sigla Departamentului de Stat. Deocamdată a afișat poze din cluburi de noapte scumpe din SUA, care tot ajută mult să atragă votanți din R. Moldova. Apoi și-a făcut publicitate din declarații despre cum va reforma el, cu inteligența lui, Ambasada SUA la Chișinău, promițând că o va transforma în club karaoke. Nu e nimic de supărat în această intenție, căci acesta e nivelul omului politic Renato Usatîi, el știe ce să facă într-un club karaoke atât în SUA, cât și la Moscova, el știe că acolo plătește, intră și cântă ce știe. Dar ce să faci la o ambasadă? Ce se cântă acolo? Cum se intră acolo? Pentru că nu știa nici cum să intre, nici ce să cânte, s-a gândit să amenințe. Ambasadorul SUA a decis să nu-l traumatizeze, i-a deschis ușa, și i-a arătat niște discuri de karaoke, încurajându-l să cânte ce știe, pentru că ceva bun e mai greu de învățat.

Vin prezidențialele și mici politicieni moldoveni aspiră la un mare vis american. Îl și plătesc cu bani obscuri, căci pe gratis – nu au înțeles cum să o facă. Important e ca electoratul moldovean să se comporte corect: să zâmbească ca americanii și să aleagă cu creierul.

Marian Şura-Mura
! Acest text este un pamflet şi trebuie citit ca atare