Nr. 19 (3 decembrie 2004)

 Investigatii

Craciun cu moldovence la Dubai
10 mii de tinere din Moldova sunt exploatate sexual in Emiratele Arabe Unite Continuare 

Ministerul Sanatatii bolnav de coruptie
Curtea de Conturi a stabilit prezenta mai multor incalcari si neajunsuri in activitatea Ministerului Sanatatii (ministru, Andrei Gherman) si a institutiilor subordonate, privind utilizarea finantelor publice, inclusiv la realizarea Programelor nationale in domeniul asistentei medicale Continuare 

Rusia s–a retras din cursa pentru Terminalul Giurgiulesti?
La 19 noiembrie 2004, Guvernul R. Moldova a discutat posibilitatea vinderii Terminalului Giurgiulesti Compania "Azpetrol Moldova", care ar putea deveni un mare investitor. Continuare 

Securitatea energetica a Moldovei — in mainile rusilor
Compania rusa "Itera" va construi la Cahul prima statie electrica privata in spatiul CSI. Aceasta companie a participat la privatizarea intreprinderilor transnistrene, evitand procedura legala instituita de Republica Moldova. Continuare 

Ministerul Sanatatii bolnav de coruptie

"Curtea de Conturi a stabilit prezenta mai multor incalcari si neajunsuri in activitatea Ministerului Sanatatii (ministru, Andrei Gherman) si a institutiilor subordonate, privind utilizarea finantelor publice, inclusiv la realizarea Programelor nationale in domeniul asistentei medicale". (Din Hotararea privind rezultatele controlului asupra eficientei administrarii cheltuielilor la Ministerul Sanatatii (MS) si realizarii Programelor nationale in domeniul de asistenta medicala in perioada anilor 2002–2004 (trimestrul I)).

Un important document, care reflecta starea reala de lucruri in domeniul sanatatii R. Moldova, remis de Curtea de Conturi, ramane aproape necunoscut opiniei publice de la noi. La 23 iulie 2004, presedintele Curtii a semnat Hotararea privind rezultatele controlului asupra eficientei administrarii cheltuielilor la MS si realizarii Programelor nationale in domeniul de asistenta medicala in perioada anilor 2002–2004 (trimestrul I). Acest document contine date relevante despre delapidari si coruptie, inregistrate pe parcursul guvernarii comuniste, in acest domeniu vital de la noi.

Deci, in perioada 2002–2003, pentru intretinerea Ministerului Sanatatii si a institutiilor subordonate acestuia, au fost alocate mijloace bugetare in marime de 632 milioane 616,6 mii lei sau 99 la suta din mijloacele destinate, conform Legii bugetului, domeniul sanatatii in perioada respectiva. Potrivit Hotararii Curtii de Conturi, mai multe institutii de profil, subordonate MS, au admis supracheltuieli mai ales la capitolul "Plata marfurilor si serviciilor". Astfel, contrar legislatiei in vigoare, o parte din cheltuielile efectuate pentru intretinerea aparatului central al ministerului a fost suportata de alte institutii, subordonate acestuia. In 2003, spre exemplu, din contul mijloacelor aprobate pentru intretinerea a 13 institutii, MS a receptionat diferite bunuri materiale in valoare de 697,5 mii de lei si a beneficiat de servicii in valoare de 40 mii de lei. Mai mult decat atat, prin complicitatea Guvernului (Hotararea nr.993–02), au fost utilizate mijloacele speciale ale Institutului National de Farmacie (in marime de 890,4 mii lei) pentru reparatia capitala a sediului ministerului. Experti de la Curtea de Conturi subliniaza ca aceste fonduri, contrar prevederilor legale, au fost utilizate in lipsa unui deviz de cheltuieli. Ulterior, tot in mod ilegal, aceste fonduri au fost introduce in lista de cheltuieli ale institutiilor subordonate, denaturand astfel situatia contabila a acestor structuri.

In 2002, MS i–au fost acordate alocatii centralizate pentru achizitionarea medicamentelor, articolelor de uz medical, utilajului si transportului medical pentru institutiile medico–sanitare publice din republica, in valoare totala de aproximativ 49,65 mil. lei. O parte din aceste mijloace a fost utilizata contrar destinatiei. Astfel, la 4 martie 2002, ministerul a achizitionat de la IM "Moldavian Auto Center" SRL un automobil "Mercedes–Bens Sprinter" 316 C DI Combi la pretul de 36,1 mii euro. Cat de mult o fi avut nevoie de acest automobil luxos pacientii care nu dispun de elementare mijloace pentru tratament? — iata o intrebare la care nu am putut gasi raspuns la demnitarii MS. Potrivit Curtii de Conturi, aspectul fraudulos al afacerii este altul. Contrar prevederilor legale, in scurt timp, MS transmite aceasta extrem de scumpa limuzina altei institutii publice. Raportul nu specifica statutul institutiei si nici relatia acesteia cu demnitarii MS. Tot in perioada respectiva, contra 468,6 mii lei (61,4 mii lei pentru o unitate), MS a achizitionat pentru institutiile medico–sanitare 6 unitati de transport. Frauda admisa pe parcursul tranzactiei constituie circa 40 mii de lei.

Unul dintre cele mai dubioase episoade ale Hotararii vizate este cel care tine de gestionarea fondului centralizat. Astfel, in 2002, pentru tratamentul a 18 bolnavi peste hotarele republicii, din fondul centralizat au fost utilizati 414 mii lei din care 209,5 mii lei (mai bine de jumatate) au fost achitati pentru protezarea auditiva, in Germania, a unei singure persoane, desi aceasta procedura nu este prevazuta in minimumul gratuit, garantat de stat. Am incercat sa cautam persoana careia MS i–a atribuit mai mult de jumatate din intreg bugetul destinat tratamentului peste hotare, insa numele acesteia este pastrat in mare taina. In aceeasi perioada au fost achizitionate 475 proteze auditive, in valoare de 352,8 mii lei, dintre care 320 sunt cu o amplificare foarte mica, din care cauza nu sunt solicitate de pacienti. La inceputul anului 2004, doar in doua dintre institutiile supuse controlului, se aflau in stoc 67 de aparate pentru protezare auditiva, achizitionate in 2002.

Acelasi document releva ca MS a folosit din fondul centralizat 121,1 mii lei pentru edificarea unui bust (al cui oare?), neinstalat pana la momentul controlului.

In hotarare se mai mentioneaza ca grupul de lucru pentru achizitii publice, in frunte cu ministrul Gherman, nu si–a onorat functiile atribuite de lege fata de procedura de achizitie a medicamentelor, consumabilelor, utilajului achizitionat din contul alocatiilor centralizate, admitand cazuri de evaluare a ofertelor de produse cu aceleasi caracteristici calitative si incalcand principiul "cel mai mic pret". Curtea de Conturi sesizeaza ca, in acest caz, si Agentia Nationala pentru Achizitii Publice, in calitate de organ care efectueaza reglementarea de stat in domeniul achizitiilor pentru necesitatile statului, nu a asigurat eficienta cheltuielilor la achizitii pentru necesitatile MS.

Expertii Curtii de Conturi constata ca MS nu a asigurat utilizarea eficienta a finantelor publice, achizitionand utilaj costisitor, diferite aparate, medicamente, vaccinuri care nu erau de o necesitate stringenta. In majoritatea cazurilor, firmelor cu care au fost incheiate contracte de achizitionare, sumele contractate le–au fost transferate, contrar prevederilor legale, in prealabil. Astfel, la 1 ianuarie 2004, au fost inregistrate datorii debitoare in suma de 14,3 mil. lei.

Un exemplu relevant e cel care dezvaluie achizitionarea, in decembrie 1997, a unui aparat pentru plasmofereza, in valoare de 142 mii lei. Din lipsa consumabilelor necesare pentru efectuarea procedurii, acest aparat a stationat din august 2001 pana in septembrie 2003. In astfel de conditii, MS a mai procurat de la SA "Tehoptimed" un aparat pentru producerea plasmoferezei si 500 de seturi pentru acesta, platind in total 541,4 mii de lei si transferand intreaga suma in prealabil, la 31 octombrie 2003. Pana la 5 aprilie 2004, la acest aparat nu se efectuase nici o procedura, decat cea de testare. Din cele 500 de seturi, care costau 201 mii lei, la data respectiva in stoc se aflau doar 499. Prin metoda de plasmofereza au fost obtinuti numai 49,8 litri, sau 0,6 la suta, din cantitatea de plasma care urma sa fie produsa. Curtea de Conturi nu specifica numarul suferinzilor care, din lipsa plasmei, au decedat prin spitalele R. Moldova.

Afacerile cu mijloace de transport au continuat sa prospere. Astfel, MS respinge oferta SRL "Autotransmedcomplect" privind procurarea a 9 autovehicule tip UAZ cu pretul de 78 mii lei pentru o unitate, pe motiv ca furnizorul solicita achitarea integrala a marfii in avans. Tot atunci, insa, MS a declarat castigatoare SRL "Moldgazautoservice", cu care a incheiat contractul de achizitionare a acestor autovehicule la pretul de 78,5 mii de lei pentru o unitate si plata prealabila in marime de 50%. Incalcand conditiile contractului, la 24 decembrie 2003, MS a transferat in prealabil toata suma prevazuta in contract, de 706,5 mii de lei. Chiar si dupa transfer, SRL "Moldgazautoservice" nu si–a onorat obligatiile de livrare a autovehiculelor in termenele stabilite. La 12 ianuarie 2004, MS a semnat cu SRL "Moldgazautoservice" un acord, modificand conditiile contractului aprobat de ANAP prin majorarea valorii contractului de la 706,5 mii la 753,6 mii lei si micsorarea numarului de vehicule de la 9 la 8. Platesti mai mult, dar primesti mai putin!

Dupa cum scriam la inceput, Curtea de Conturi a emis aceasta Hotarare la 23 iulie 2004, acum patru luni. Am incercat sa aflam cate dosare, administrative sau penale, au fost intentate in urma acestor fraude si delapidari care, indirect, au prejudiciat sanatatea si viata miilor de suferinzi din R. Moldova. "Nici unul!" — aflam de la Andrei Crusinschi, consilierul ministrului Sanatatii. El a precizat ca "neajunsurile" au fost discutate la colegiul MS, mai mult chiar, a fost elaborat un plan de inlaturare a acestora. Alte surse din cadrul ministerului sustin ca — sa vezi! — "Curtea de Conturi nu a intrat in esenta problemelor".

Am incercat sa aflam daca a fost sau nu cercetata penal persoana care a admis aceste fraude si delapidari. Raspunsul la aceasta intrebare urmeaza sa–l aflam inca, deoarece Hotararea respectiva, potrivit ofiterului de presa de la CCCEC, a ajuns in institutia respectiva abia acum o saptamana.

Andreea Manole


Ziarul de Garda
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com